تفاوت ارز دیجیتال و فارکس | کدام برای سرمایه گذاری بهتر است ؟

تفاوت ارز دیجیتال و فارکس | کدام برای سرمایه گذاری بهتر است ؟Reviewed by Shamohsen on Jul 17Rating: 5.0

شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی میان معاملات ارز دیجیتال و بازار فارکس وجود دارد؛ بنابراین بیایید نگاهی به معاملات ارزهای دیجیتال در مقابل فارکس بیندازیم.

معاملات کریپتو، درست مانند فارکس، شامل معاملات ارزهاست. با این حال بازار فارکس گسترده‌تر بوده و به‌خوبی نیز تثبیت شده است؛ درحالی‌که بازار کریپتو مفهوم نسبتاً جدیدتری در این حوزه است. فارکس شامل واسطه‌ها و مؤسسات مختلف دیگری است که معمولاً در هر مرحله از فرایند معاملات کارمزد دریافت می‌کنند. با این حال، در تجارت ارز دیجیتال، هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و این احتمالاً بزرگ‌ترین جذابیت آن است. تفاوت عمده دیگری که باید بین این دو ذکر کنیم، نقدینگی موجود در فارکس و نبود آن در کریپتوست. اگر قصد آشنایی و درک تفاوت فارکس و ارز دیجیتال را دارید، باید امنیت و سایر مسائل را بررسی کنید. با توجه به این موضوع که روزانه تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران وارد حوزه ارزهای دیجیتال می‌شوند، این مقاله ویژگی‌های هریک از دو بازار را همراه با ریسک‌های سرمایه‌گذاری موجود، تحلیل می‌کند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت ارز دیجیتال و فارکس بپردازیم و عملکرد هریک از آن‌ها را شرح دهیم.

بازار فارکس چیست؟

فارکس مجموعه‌ای از ارزها و مبادلات خارجی و فرایند تبدیل یک ارز به ارز دیگر به دلایل مختلف است. بازار فارکس محل داد و ستد ارزهاست. ارزها مهم هستند؛ چراکه امکان خریداری کالاها و خدمات را به‌صورت محلی و فرامرزی فراهم می‌کنند. در این بازار، معاملات ارز به شکل الکترونیکی و با استفاده از باجه (OTC) انجام می‌شوند؛ به این معنا که همه تراکنش‌های انجام‌گرفته در میان معامله‌گران در سراسر جهان، از طریق شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شوند، نه در یک صرافی متمرکز. این بازار، در پنج روز هفته، به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند و ارزها در سراسر جهان در مراکز مالی مهم، مانند فرانکفورت، هنگ‌کنگ، لندن، نیویورک، پاریس، سنگاپور، سیدنی، توکیو و زوریخ در سراسر جهان معامله می‌شوند؛ یعنی وقتی روز معاملاتی مثلاً ایالات‌متحده به پایان می‌رسد، بازار فارکس بار دیگر در توکیو و هنگ‌کنگ آغاز می‌شود. با توجه به این موضوع، بازار فارکس توانایی فعال‌بودن در هر زمان را دارد و قیمت‌ها نیز می‌توانند همیشه در حال تغییر باشند. اگرچه بازار فارکس سال‌هاست که فعالیت می‌کند، مفهومی نسبتاً مدرن است.

همچنین بخوانید: فارکس چیست؟ مفهوم فارکس به زبان کاملا ساده

بهتر است بدانید ! نکات مهم در ارتباط با معاملات OTC

بانک‌های تجاری، سرمایه‌گذاری بیشتر معاملات را در بازارهای فارکس به نمایندگی از مشتریان خود انجام می‌دهند، اما فرصت‌های خوبی نیز برای معامله یک ارز در برابر ارز دیگر برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وجود دارد. بازار FX محلی است که ارزها در آن معامله می‌شوند و یک بازار معاملاتی مستمر و بدون توقف در جهان است. در گذشته، بازار فارکس تحت سلطه شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بود که به نمایندگی از مشتریان عمل می‌کردند، اما در چند سال اخیر، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مختلف نیز شروع به فعالیت در آن کرده‌اند. بازار فارکس، در مقایسه با سایر بازارهای مالی موجود، مبهم تلقی می‌شود.

بازار ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با فارکس دارد؟

بازارهای ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز هستند؛ یعنی توسط یک مقام مرکزی مانند دولت منتشر یا حمایت نمی‌شوند. درعوض در سراسر شبکه‌ای از رایانه‌ها اجرا می‌شوند. مشارکت مستمر در بازارهای مالی می‌تواند برای معامله‌گران سودآور باشد. پتانسیل کسب سودهای کلان همیشه به درک شما از تکنیک‌های معاملاتی که برای سرمایه‌گذاری شما مناسب است بستگی دارد. با وجود این، همیشه باید در نظر داشت که شما درنهایت تصمیم‌های مربوط به یک معامله را می‌گیرید؛ بنابراین باید آگاهی کامل از این موضوع داشته باشید. اگر به تجارت علاقه دارید، باید شباهت و تفاوت بین ارز دیجیتال و فارکس را بدانید. به‌دلیل اتکا به امکانات و دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت می‌توانیم بازار فارکس را در بخش سنتی و بازار کریپتو را در بخش معاصر قرار دهیم. امروزه هر دو بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، گزینه‌های سرمایه‌گذاری با ریسک و پاداش بالا هستند. با این حال در مقایسه تجارت کریپتو مزایای برجسته‌ای دارد که عبارت‌اند از: حجم معاملات قابل‌مشاهده، موانع کم برای ورود و صرافی‌هایی که به‌راحتی در دسترس هستند.

همچنین بخوانید: معرفی و آموزش بروکر کپیتال اکستند

تعداد دارایی‌ها

تفاوت بین تعداد دارایی‌های موجود میان بازارهای فارکس و کریپتو قابل‌توجه است. بازار فارکس ارزهای قابل معامله محدودی مانند دلار ایالات‌متحده، یورو، ین ژاپن، پوند استرلینگ (GBP) یوان چین و غیره را ارائه می‌دهد؛ درحالی‌که در حال حاضر بیش از 14 هزار ارز دیجیتال موجود است. این ارزها شامل USDT، LTC، DOT، ETH، BCH، LINK، XMR و بسیاری دیگر هستند، اما نکته مهم این است که بیت‌کوین از نظر تسلط بر بازار، محبوبیت، رابط کاربری و ارزش بازار، برترین ارز دیجیتال است. به‌طور مشابه، علاوه بر بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا و کاردانو نیز فعال‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده در بازار هستند.

نقدینگی

وقتی نوبت به تبدیل سرمایه‌گذاری‌ها به پول نقد می‌رسد، بازار فارکس مزیت نسبی دارد؛ برای مثال حجم معاملات فارکس در سال 2019 از 6.7 تریلیون دلار فراتر رفت. این امر نشان‌ می‌دهد تجارت دارایی‌ها برای کاربران نسبتاً آسان است. افزایش نقدینگی، اسپرد پیشنهادهای خرید و فروش را کاهش می‌دهد و معامله دارایی‌ها با قیمت‌های مناسب را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. این امر در معاملات ارزهای دیجیتال کمی متفاوت است. دارایی‌های خاصی در این بازار نقدینگی بالایی دارند؛ بنابراین اسپرد پیشنهادی، خرید پایین و قیمت‌های مناسبی برای معامله سکه‌ها ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید: فارکس چیست؟ مفهوم فارکس به زبان کاملا ساده

نوسانات

بازار کریپتو در مقایسه با بازار فارکس بسیار نوسان دارد. این عامل فرصتی برای کسانی است که به‌دنبال کسب سودهای کلان در یک بازه زمانی کوتاه هستند. به‌ویژه ارزهایی با حجم معاملات پایین به‌سرعت در نوسان هستند؛ درحالی‌که ارزهای دارای ارزش بازار و حجم معاملات بالاتر می‌توانند ثبات را در مدت کوتاهی حفظ کنند. نوسانات کم در بازار فارکس، دارای مزایا و معایب خاصی است. زمانی که فرصت کسب سودهای کلان را محدود می‌کند، ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها را نیز کنترل می‌کند.

پتانسیل سود

همان‌طور که پیش از این نیز توضیح داده شد، سطح بالای نوسانات در بازار کریپتو، پتانسیل کسب سودهای کلان را افزایش می‌دهد؛ با این حال عوامل دیگری مانند میزان سرمایه‌گذاری نیز در پتانسیل سود نقش دارند. اگر سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهید، از پاداش‌های بیشتری برخوردار خواهید شد. به همین منظور، باید هنگام سرمایه‌گذاری، انتخاب‌های متنوع و درستی داشته باشید. اگرچه بازار فارکس نیز پتانسیل سود زیادی دارد، این امر بیشتر به میزان سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

ارزش بازار

از نوامبر 2021، ارزش بازار ارزهای دیجیتال به 2.8 تریلیون دلار و با حجم معاملات 24 ساعته، به 124 میلیارد دلار رسیده است. اگرچه قیمت ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته افزایش یافته است، حجم معاملات بازار فارکس همچنان بسیار بالاتر است. این موضوع را می‌توان به این شکل بیان کرد که در سال 2019 بیش از 7 تریلیون دلار به‌صورت روزانه معامله می‌شد.

مکان‌های معاملاتی

در مقایسه با تجارت کریپتو، معاملات در بازار فارکس عمدتاً از طریق کارگزارانی انجام می‌شوند که معمولاً به شکل یک بانک هستند. این بانک‌ها با یکدیگر تجارت می‌کنند. این فرایند به نام «بازار بین بانکی» شناخته می‌شود. ز سوی دیگر تجارت کریپتو از طریق دو مکان اصلی انجام می‌شود: صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز که برای اتصال به دستگاه‌های الکترونیکی به اینترنت نیاز دارند. برخی معامله‌گران از صرافی‌های متمرکز برای استفاده از یک محیط امن با نقدینگی بالا استفاده می‌کنند. سایر معامله‌گران نیز از پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای ناشناس نگه‌داشتن خود و تجارت توکن‌ها بدون دخالت شخص ثالث استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری

اینترنت و فناوری پیشرفته کامپیوتری دسترسی ما را به عرصه‌های تجارت در سراسر جهان افزایش داده است. به‌طور گسترده، شباهت‌ها و تفاوت‌های بالقوه میان معاملات ارزهای دیجیتال و فارکس را بحث و بررسی کرده‌ایم. این بحث به شما درک اولیه و جامعی از نحوه عملکرد این تکنیک‌های معاملاتی و همچنین نحوه کسب سود، کمک می‌کند. درنهایت، ساختار، اولویت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و اندازه معاملات ارز دیجیتال و فارکس با یکدیگر متفاوت است. همچنین قابل‌توجه است که افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال سبب جذب افراد زیادی برای سرمایه‌گذاری شده است که امروزه بسیاری از معامله‌گران فارکس به ارز دیجیتال روی آورده‌اند. ویژگی‌هایی مانند سهولت دسترسی به صرافی‌ها، توانایی انجام سرمایه‌گذاری‌های کوچک و غیره، ارز دیجیتال را از معاملات فارکس متمایز می‌کنند. با این حال، تصمیم به تجارت در هریک از بازارها، عمدتاً به اهداف، توانایی‌های ارزیابی و تخصص بستگی دارد؛ به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم هر آنچه را که نیاز است درباره تفاوت ارزهای دیجیتال و فارکس بدانید جمع‌آوری کرده و شرح دادیم.

 

امتیاز به پست
لینک کوتاه :